שיווק משרדך במדיה הדיגיטלית

אם עד לפני עשור, מרבית משרדי עורכי הדין לא החזיקו באתר אינטרנט, היום המצב הוא הפוך. יותר ויותר משרדי עורכי דין מאמצים את האינטרנט ובפרט את המדיה הדיגיטלית כפלטפורמה השיווקית העיקרית. כשהעולם החדש של פרסום ויח"צ, שנפתח בפני עורכי דין, דורש היכרות והבנה של האפשרויות  כדי להפיק תועלת מרבית למשרד.
הנוכחות במדיה הדיגיטלית הפכה לחלק אינטגרלי מאסטרטגיית ניהול המוניטין של כל משרד עורכי דין ובעטיה נוצר גם הצורך בניהול הנכסים הדיגיטליים של המשרד. הכוונה היא לנכסים היכולים למשוך קהלים מגוונים ובכללם אתר האינטרנט של המשרד, ניוזלטר ודיוור במייל, דף פייסבוק, דף לינקדאין, סרטוני וידאו, בלוגים, ספרים דיגיטליים ועוד.
כיום, חלק ניכר מתקציב השיווק של המשרד מוקדש לפעילות הדיגיטלית, אשר מתבצעת ע"י אנשי מקצוע, חיצוניים או פנימיים, על ידי עורכי הדין בעצמם או שילוב של השניים. על מנת לקבל החלטות ביצועיות משמעותיות בתחום השיווק הדיגיטלי, על כל עורך דין המעורב בפעילות כזאת, אפילו אם באופן חלקי, להכיר את היתרונות והחסרונות של כל כלי שיווקי במדיה, המשאבים הנדרשים והדרך לנתח וליישם את תוצאות הפעילות הדיגיטלית באופן שתאפשר לעורך הדין לקבל החלטות מיטביות לגבי אופן המשך הפעילות במדיה.

אם אתה שם אתה קיים- משרדים קטנים יכולים להיראות גדולים במדיה 

מהפכת השיווק הדיגיטלי גרמה לכך, שלפעמים משרד עורכי דין קטן "מאיים" באמצעות נוכחות ופעילות ברשתות החברתיות על משרדים ותיקים וגדולים יותר, שאינם פעילים או בעלי פעילות מצומצמת. מקרים אלו מקבלים תוקף בייחוד במקרים של לקוחות מזדמנים חד-פעמיים, אשר מחפשים שירותים משפטיים באינטרנט.
בנוסף לכך, בעקבות המהפכה האמורה בשיווק הדיגיטלי וברשת האינטרנט בכלל, הבינו עורכי הדין שאין די בכך שהם בעלי משרד עורכי דין איכותי, יעיל ומצליח וכי בהעדר פעילות בעלת ערך במדיה הדיגיטלית, המוניטין של המשרד והיקף הפעילות המקצועית שלו עלולים להיפגע ולקטון עד לגרימת נזקים כספיים. בלית ברירה, עורכי דין רבים הופכים להיות, בחלק מזמנם, לאנשי שיווק בעצמם או באמצעות אחרים וזאת בכל הערוצים השיווקיים  במקצוע ובפרט במדיה הדיגיטלית  ההולכת ותופסת מקום נכבד בפעילות השיווקית הנדרשת והנחוצה.
יתרה מכך, העיסוק בשיווק ברשתות חברתיות כולל, כידוע, יצירת תוכן, מודעות, סרטונים, מצגות וכיוצ"ב, שביחס אליהם נדרשת עבודת עיצוב גרפי כמו גם קופירייטינג, כך שעורך הדין  חייב להתמצא גם בהם אם הוא מבקש למקסם עבור משרדו את השיווק בדרך כזאת.
כיוון שהרשתות החברתיות מאפשרות גם פנייה לקהלי יעד לפי פרמטרים מוגדרים מראש, חייב עורך הדין להבין גם בפסיכולוגיה של הצרכנים. נדגיש כי אין רק בידע המצוין לעיל כדי למצות את הנדרש לפעילות שיווקית יעילה עם תוצאות מוכחות. לקבלת תוצאות טובות בעבודת השיווק הדיגיטלי נדרשת סבלנות והתמדה, ניסוי וטעיה מעבר לחשיבה יצירתית ותשומת לב ניהולית.

ניהול מוניטין המשרד במדיה הדיגיטלית

יש לזכור כי הפעילות ברשת מיועדת לא רק על מנת להביא לקוחות למשרד. ולמה הדברים מכוונים? לאותם תחומי עיסוק שהלקוחות הפוטנציאלים בהם לא יגיעו למשרד באמצעות הפעילות הדיגיטלית אך היא בהחלט תתרום לחיזוק המוניטין והמיתוג, גם ביחס לצוות המשרד וגם ביחס  לעורכי דין ומתמחים שהמשרד מעוניין לקלוט אצלו. כמו כן, הפעילות הדיגיטלית מאפשרת יצירה ותחזוקה של נטוורקינג בארץ ובעולם  ואינטראקציה מתמדת עם הגולשים. ואף, עורכי דין אשר מגדילים לעשות ומנהלים ו/או משתתפים בקבוצות עורכי הדין הרבות הקיימות היום ברשת, יכולים לשדרג ולחזק את שמם ומעמדם בפני קולגות וליהנות מהפניית תיקים או ממתן המלצות. עורכי דין המנהלים פורומים לציבור הרחב בנושאים משפטיים שונים מקבלים חשיפה בפני קהל רחב שעשוי ביום מן הימים לכלול או לתרום לפנייה של לקוחות פוטנציאליים. אי לכך, בזכות הרשתות החברתיות, כל משרד יכול ליהנות מיחסי ציבור דיגיטליים הן בעזרת מומחים או בשיטת "עשה זאת בעצמך", בחלק מהפלטפורמות הקיימות.
עוד יובהר שכל משרד בטרם תחילת הפעילות במדיה, חייב בנות את האסטרטגיה הדיגיטלית שלו בהתאם לפרופיל המשרד בכל הנוגע לתחומי עיסוקו, גודלו, המוניטין שרכש, סוג הלקוחות והמשאבים העומדים לרשותו.
החיבור דרך האינטרנט הוא דרך יעילה וזולה להתקשר עם לקוחות פוטנציאלים. המסרים שאתם מעבירים הם בעלי חשיבות, ולכל מילה ותמונה שאתם מפרסמים יש תפקיד, ולכן הדרך להעברת המסרים צריכה להיעשות באופן מידתי, בקפדנות וביסודיות.

מהי הדרך היעילה ביותר עבור עורכי דין לפרסם את שירותיהם, את משרדם, את היכולות שלהם? באיזה כלי שיווקי לבחור? מה הן האפשרויות הקיימות וכיצד להגיע ליעילות המרבית על ידי השימוש בהן? כיצד כדאי לבצע את השיווק והפרסום מבחינה טכנית?

תופעה די נפוצה היא, שאנשים מחפשים נותני שירותים באינטרנט ובכלל זה עורכי דין, הואיל וברור להם שבדרך זאת  ימצאו מאגר עצום של עסקים ושל ספקי שירות עם פרטי התקשרות ולעתים קרובות גם המלצות. הגולשים מחפשים לא פעם גם מידע משפטי או תשובה לבעיה המטרידה אותם ולאו דווקא עורך דין אליו יוכלו לפנות. לפיכך, ייתכן שגולשים יפנו לעורך דין פלוני בעקבות תשובה שקיבלו ממנו בפורומים המשפטיים השונים או בעקבות מאמר מקצועי שעורך דין פרסם באתר האינטרנט שלו או בבלוג מקצועי.
ההבנה שפרסום באמצעים דיגיטליים יכול למנף את המשרד שלכם היא הצעד המשמעותי ביותר. מכאן ועד הגעת לקוחות חדשים הדרך כוללת חשיבה, יצירה שיווקית וכן ידע טכני. המסרים מועברים לאחר גיבוש אסטרטגיה שיווקית שתסייע, בין היתר, בבחירת קהל היעד, מטרות הפרסום, בחירת הכלים המתאימים ליצירת התוכן השיווקי ודרך הביצוע.

האמצעים הדיגיטליים לשיווק הפופולריים במדיה הדיגיטלית:

  • אתר אינטרנט
  • ניהול דפים בפייסבוק ובלינקדאין
  • נוכחות ברשתות החברתיות
  • דף נחיתה לקמפיינים ספציפיים
  • הופעה באינדקס של עורכי דין
  • פרסום באתרי אינטרנט (דרך מודעות, מאמרים, יחסי ציבור)
  • פרסום ברשתות חברתיות (קבוצות, מודעות, פורומים וכד')
  • קידום אורגני וקידום ממומן
  • פרסום בגוגל (דרך מודעות ממומנות או קידום אורגני)
  • בניית ניוזלטר והפצתו דרך רשימת תפוצה בדואר אלקטרוני
  • דיוור במדיה הדיגיטלית באמצעות רשימת תפוצה
  • ניהול בלוגים
  • השתתפות בפורומים
  • פורטלים
  • הרצאות אינטרנטיות
  • סרטוני וידיאו

באינטרנט לכולם הזדמנות שווה !!!

מה משמעות האמירה? שגם עסקים קטנים וגם חברות גדולות יכולים להגיע אל הלקוחות שלהם, הקיימים והפוטנציאליים, על ידי שימוש באותם אמצעים דיגיטליים. ניצול נכון של האמצעים הדיגיטליים ובחירת הדרך המתאימה להגיע אל הלקוח הפוטנציאלי יכולים להתבצע במינימום ניצול של המשאבים האישיים כדי לקבל מקסימום חשיפה לקהל היעד. אמנם, תקציבי השיווק יכולים להיות שונים, אך מדובר באותו קהל יעד.
דוגמה: לקוח של "אנשי מפתח", עורך דין ותיק ובעל מוניטין בתחומו, שלא נהג לשווק את שירותי משרדו במדיה הדיגיטלית, התלונן בפניי על ירידה משמעותית בקבלת תיקים של לקוחות חדשים. התברר שמרבית התיקים בשנים האחרונות הגיעו למשרד דרך המלצות של קולגות. בדיקה של פעילות שירותיו במדיה החברתית העלתה שקיימת תחרות עצומה וכי עורכי דין חדשים בתחום נמצאים במקומות הראשונים במנועי החיפוש, מעלים פוסטים, עושים קידום, מנהלים קמפיינים, שולחים ניוזלטרים ומנהלים פורומים. ללקוח שלנו לא הייתה כלל נוכחות במדיה. עד לאחרונה הוא היה רגיל שהתיקים מגיעים אליו ללא מאמצים מיוחדים בזכות המוניטין שלו בו הוא זכה בהיותו נמנה על החלוצים בתחומו, עם תקדימים חשובים, ספרים שפרסם וכד'. אולם, כל זה לא בא לידי ביטוי כאשר גולש מחפש עורך דין בתחום מסוים וכותב צמד מילים שיכול להביא אותו לעורך דין עם הרבה פחות ניסיון והישגים.

אסטרטגיה-מהן המטרות של הפעילות במדיה?

בניית אסטרטגיה שיווקית לפני תחילת השיווק עצמו משמשת כקו מנחה וכדאי מאוד לעשותה כצעד ראשון. כדי ליצור אסטרטגיית שיווק יעילה, יש צורך בהכרת הכלים השיווקיים השונים ובחירת אלו המתאימים לכל משרד לפי קהל היעד אליו הוא רוצה להגיע והמטרות שהוא רוצה להשיג.
לדוגמה , אפשרי הדבר שלמשרד אחד יהיו כמה מטרות שונות: איסוף לידים (לקוחות פוטנציאליים), נראות ברשת,  מקור משיכה למתמחים, חיזוק ו/או שינוי המוניטין ועוד. חשוב להגדיר את מטרות בבהירות מפני שכל האסטרטגיה בנויה על המטרות והבסיס של כל אסטרטגיה טובה היא הגדרה נכונה של המטרות לפעילות. כמו כן,  יש לתת את הדעת לגבי אילו מטרות יכולה המדיה החברתית להשיג ואילו מטרות אינן מתאימות לסוג כזה של פעילות.
בשלב בניית האסטרטגיה עולות שאלות כגון :

  • באיזו דרך שיווק לבחור? לדוגמא, פרסום ממומן בגוגל? פרסום ממומן בפייסבוק?
  • לאורך כמה זמן? לשבועיים או לחודשיים?
  • כיצד לקבוע את התקציב? כיצד לחלק את התקציב בין הערוצים השונים?
  • מי יבצע את העבודה? איש מקצוע? האם כדאי להכשיר עורך דין מהמשרד שיקדיש חלק מזמנו לפרסום במדיה?
  • באיזה ניסוח יש להשתמש? האם בשפה משפטית? האם בשפה גבוהה? האם בשפה פופולרית? זכר, נקבה, רבים?
  • האם להוסיף תמונות? האם להוסיף סרטוני וידאו? איזה סוג של תמונות לבחור?
  • באיזו תכיפות להעלות תכנים? האם לחלק את התכנים לפי נושאים? באיזו שיטה לנקוט?
  • האם לעשות קמפיינים? איזה סוג? באיזו תדירות? איך תוגדר הצלחה בקמפיינים?
  • האם מתאים לפעילות שלנו לעשות רימרקטינג?
  • רק מי שהתנסה בפעילות במדיה החברתית יודע כמה שאלות והתלבטויות עולות במהלך העבודה!!!

מי עושה את העבודה וכמה זה עולה?

כאשר אתם ניגשים למלאכת הבניה של התכנית האסטרטגית ותכנית השיווק, עליכם לקחת בחשבון את התקציב ואת הזמן להשקעה העומד לרשותכם . לפי מחקרים האמריקאים הזמן האידיאלי להשקעה בעבודה און ליין עומד על 200 שעות לשנה. בחירת החומרים השיווקיים, כתיבתם וניסוחם עשויים לקחת זמן ממושך וחשוב שהתוצרים יהיו מדויקים ככל האפשר. גם תחזוקת אתר האינטרנט והדפים החברתיים דורשת השקעת משאבים.
את האסטרטגיה השיווקית נקבע בהתאם למטרות והיעדים שלנו. אלה הם שינחו אותנו לבחור בפלטפורמות השונות, טיב המסרים והגרפיקה , סוג המדיה שעלינו יהיה לרכוש, תקציב וגורמים לביצוע.
אחת השאלות המרכזיות המתעוררת לאחר קבלת החלטה  על אסטרטגיה היא מי יוכל לבצע את עבודת השיווק במדיה, מבחינת מיומנויות, השקעת הזמן הנדרש לכך וכן גודל התקציב שיוקדש לכך. ישנן משימות שעורך הדין עצמו יוכל לבצע  אך צריך לקחת בחשבון את הזמן שישקיע וכן את הצורך במשמעת עצמית והתמדה.  ובכל זאת, ישנן פעילויות שדורשות מיומנויות מקצועיות ספציפיות שלצורך ביצוען עדיף יהיה שבעל מקצוע יבצע           .
בין אם העבודה נעשית ע"י עורך הדין עצמו ובין אם היא נעשית על ידי גורמים חיצוניים מקצועיים, חשוב להכיר את האפשרויות הקיימות ואת הכלים העומדים לרשותנו.
רצוי להתייעל על ידי הכנת תכנית מותאמת מראש, היעזרות באנשי מקצוע בתחום והקצאת משאבים לנושא זה. כמו כן מומלץ שעובד המיומן בניהול רשתות חברתיות יהיה אחראי על הטיפול בנושא.
אם אתם נעזרים בגורמים חיצוניים, חשוב להיעזר בכאלה המודעים לפעילות של עורכי דין על מגבלותיה החוקיות, על מנת להגיע יחד איתם להחלטה הטובה ביותר עבורכם, אשר תתאים לתקציב ולשירותים שאתם מספקים, ולבחור מסלול שיווק המתאים למשרד.
התשלום עבור פעילות במדיה החברתית לגורם חיצוני הינו חודשי והתוצאות ניכרות לאורך זמן. לכן, ככל שתרכשו יותר ידע ומיומנויות בתחום השיווק הדיגיטלי כך תקטנה העלויות הכספיות ותושג חשיפה מרבית וקידום מוצלח במסגרת התקציב שהוקצב לכך. גם אם החלטתם לשכור שירותים חיצוניים לביצוע העבודה עצמה חשוב שתכירו את האפשרויות העומדות בפניכם ואת דרך העבודה ברשתות החברתיות. קידום נכון ופילוח השוק לפי קהל היעד הרלוונטי (גיל, אזור גיאוגרפי, מגדר, תחומי עיסוק ועוד פרמטרים שגוגל מציע) יתרמו לניצול מקסימלי של התקציב שלכם ולהשגת המטרות.

למדוד את התוצאות 

את המידע אודות מאפיינים של קהל יעד אנו מקבלים בעקבות החברות (פייסבוק, גוגל ואחרות) אשר אוספות מידע מהגולשים לטובת יצירת פילוחים עבוא המפרסמים. את התוצאות של הפעילות שלנו במדיה החברתית נוכל לנתח באמצעות המערכת של  Google Analyticsהמאפשר לבעלי אתרים לראות מהם הדפים הנצפים ביותר באתר ומהם הכי פחות, כמה גולשים נכנסו לאתר ומה מקורותיהם (כמה דרך מנועי חיפוש, רשתות חברתיות, דרך קישורים, באופן ישיר, מהיכן בארץ ובעולם ועוד), מהו זמן שהיית הגולשים בעמודים השונים, כמה נטשו עמוד מסוים בסיום הצפייה בו וכמה גולשים שבים אל האתר. גוגל אנליטיקס יסייע בידנו להחליט כיצד להתייעל ולהגיע להחלטה מה אפשר לעשות על מנת שקהל היעד יגיע אלינו לאתר.