רוצים לעבוד עם האגף הממשלתי במשרדי הממשלה

במשרדי ממשלה האגף המשפטי אחראי לכל הסוגיות המשפטיות המתעוררות בתוך אותו משרד ובנוסף

להיותו "שומר הסף" חלה עליו האחריות לביצוע העבודה המשפטית של האגפים השונים במשרד, שהיא רבה ומגוונת.

האגף המשפטי במשרדי ממשלה מחולק למחלקות – כמו במשרד עורכי דין – והוא מטפל בתחומים שונים הנוגעים לפעילות המשרד, כגון : התקשרויות עם ספקים, דיני עבודה הקשורים לעובדי המשרד, דיני מכרזים (כל התקשרות עם גורם חיצוני כפופה לחוק חובת מכרזים), דיני מקרקעין, דיני נזיקין דיני מסים ועוד. רבים הם הנושאים המשפטיים במשרדי ממשלה אשר הינם ספציפיים לתחום העיסוק הייחודי של כל משרד. למעשה, האגפים המשפטיים במשרדי הממשלה חולשים על כל תחומי המשפט. עם זאת, האגף המשפטי נוהג גם להיעזר במשרדי עורכי דין חיצוניים, שהם תחת הקטגוריה של "יועצים חיצוניים", הכפופים לנהלים ולהנחיות של העסקת יועצים חיצוניים במשרדי ממשלה.

 מתי מתעורר צורך בהעסקת עורכי דין חיצוניים?

המשפטנים המועסקים במשרדי ממשלה הם עובדים קבועים של המשרד והם מתמחים בתחומים השכיחים שבהם עוסקים יום-יום אך ריבוי המשפטיזציה בארץ היא תופעה שכיחה הגוררת עימה עומס רב והדרך להתמודד עימה  היא בתוספת כח אדם לאגף המשפטי (שאינה תמיד אפשרית עקב הגבלת תקנים ) והרחבת מספר היועצים המשפטיים החיצוניים שעימם מתקשר המשרד. מעבר לעומס, קיימות גם  סיבות אחרות להתקשרות עם יועצים משפטיים חיצוניים.

בנוסף לסיבות הנובעות מהעומס, משרד ממשלתי נעזר בעורכי דין חיצוניים (יועצים משפטיים חיצוניים) כאשר נדרשות מיומנויות ספציפיות שאינן בתחום העיסוק הרגיל של האגף המשפטי במשרד. ההתקשרויות, בדרך כלל, הן לטווח ארוך ולעתים לצורך עבודה מוגדרת. כל התקשרות עם משרד עורכי דין חיצוני מחייבת מכרז, אם כי במקרים מסויימים ניתן גם לפטור את המועמד ממכרז.

בחירת יועצים משפטיים חיצוניים

בחירת היועץ המשפטי החיצוני נעשית בהתחשב בכישוריו ובנסיונו המקצועי לביצוע העבודה המשפטית הנדרשת. העסקת עורכי דין חיצוניים כפופה לאישורה מראש של הוועדה להעסקת יועצים משפטיים חיצוניים במשרדי ממשלה. בראש הוועדה עומד המנהל הכללי של משרד המשפטים וחברים בה גם משנה ליועץ המשפטי לממשלה, משנה לפרקליט המדינה, פרקליט מחוז וסגן בכיר לחשב הכללי. הוועדה היא הנותנת אישור סופי להעסקת יועץ משפטי חיצוני.
חשוב לדעת שמשרדי עורכי דין המבצעים עבודה עבור משרדי ממשלה כפופים ליועץ המשפטי של האגף המשפטי שבגדרו הם מועסקים. לפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה חל איסור על משרדי ממשלה להעסיק יועצים חיצוניים בעבודה משפטית המחייבת גיבוש מדיניות משפטית, או כזו שהיא בעלת רגישות מיוחדת ו/או  לצורך מתן ייעוץ בנושאים חוקתיים או כאלה שנוגעים לטוהר המידות של עובדי המשרד, או שהיא עבודה המצויה בגדר הפעילות השוטפת של הלשכה המשפטית של המשרד ואינה מתאפיינת במשהו מיוחד המצדיק את ביצועה באמצעות יועץ חיצוני.
העבודה עם משרדי ממשלה עשויה להיות מאתגרת ולתרום רבות לכל משרד,  הן מההיבט הפיננסי והן מההיבט המקצועי ולכן חשוב שמשרד עורכי דין המעוניין לעבוד עם משרדי ממשלה יעקוב אחר המודעות ו/או המכרזים המתפרסמים מדי פעם בעניין.
למרות שעורכי דין רבים סבורים שרק משרדי עורכי דין המונים כמה עשרות עורכי דין הם אלה שיזכו במכרזים, נוכחתי לדעת שמתקשרים רבים הם דווקא משרדי עורכי דין בסדרי גודל שונה.