פערי הדורות במשרדי עורכי דין

בשיחה שקיימתי בשבוע שעבר עם אחד מעורכי הדין הוותיקים הוא ציין כי עבר סוג של מטאמורפוזה חשיבתית, בכל הקשור לקבלת עורכי דין שכירים למשרדו. בעבר, קורות חיים בהם צויין כי עורך הדין החליף במהלך שנים ספורות שלושה מקומות עבודה עשו רושם שמדובר באדם בעל קושי מבחינת השתלבות חברתית או שטרם החליט מה הכיוון הרצוי לו ובקיצור – לא מישהו שהייתי מוכן להשקיע בו. לעומת זאת, כיום, החשיבה היא כמעט הפוכה – כלומר, שמדובר בעורך דין שמחפש את המקום בו יוכל לתרום ולהתפתח תוך יישום הניסיון המגוון שרכש במקומות השונים בהם עבד. המעבר ממקום עבודה אחד למשנהו אינו נובע מקלות דעת אלא מתוך הכרה שבטחון תעסוקתי הוא לא חזות הכל, תובנה ששייכת לעבר והיה בה משום סוג של  דיכוי אתגרים, כי החשש מפני פגיעה בביטחון הכלכלי, בפנסיה, במעמד החברתי וכד'  הותיר את האנשים במקומות עבודה בטוחים כשההשקעה שלהם באותם מקומות היתה במקרים רבים בכיוון הפוך לשנים בהם שהו באותו מקום עבודה.
דור ה-Y מכונים במחקרים השונים אנשים שנולדו בשנות השמונים עד אמצע שנות התשעים. דור זה גדל להתקדמות מהירה בפיתוחים טכנולוגיים והוא בעל נגישות לאמצעי התקשורת המתקדמים, שהולכים ומתפתחים בקצב מהיר ביותר. דור זה נחשף מגיל צעיר לגירויים גלובליים ועושה בהם שימוש תמידי ומתרחב.

גמישות בביצוע המטלות של עורך דין מדור ה-Y

ההתפתחות הטכנולוגית גורמת לשינוי חשוב ומשמעותי בתחום עבודה– החל בגמישות שאינה פוגעת בעבודה אלא דווקא תורמת ליעילות, לעליה במוטיבציה ולהצלחה. דור ה-Y מחפש לשלב בין העבודה לבין החיים הפרטיים, מתוך הבנה שמקום ביצוע העבודה אינו מהותי. "אני לא חייב להיות במשרד כדי להכין את כתבי הטענות, הסיכומים, המחקר המשפטי וכד', ואני בהחלט יכול לבצע אותם בכל מקום אחר שיהיה לי נוח ומתאים, לרבות בבית והתוצאה לא תיפגע". לא צריך לבזבז שעות בדרכים, לא צריך להיות בלחץ כי הילדים חולים או שאין להם סידור – עורך הדין יהיה נינוח יותר ומרוכז יותר, אם תינתן לו הגמישות בביצוע המטלות בכפוף ללו"ז הידוע לו והוא יעשה את המיטב כדי לעמוד בו, וזאת גם אם לא ישהה במשרד או יעבוד בשעות שמתאימות לו יותר. שעות עבודה גמישות אינן בהכרח מצביעות על מוסר עבודה לקוי או על התפשרות באיכות עבודה אלא להיפך.
רק כדי לסבר את האמור נציין כי בשנים האחרונות הולכים ומתרבים מחקרים  מדעיים שעוסקים בהיבטים רחבים של דור ה- לרבות בתחום התעסוקה. לדוגמא,  במחקר שנערך באוניברסיטת בנטלי שבמסצ'וסטס כ-77% מבני דור ה- הודו שהם פרודוקטיביים יותר במסגרת של עבודה גמישה, כזו שמאפשרת לנהל את החיים שלהם בעצמם ומעודדת הגשמה עצמית.
עורכי הדין בני דור ה- Y מחוברים לרשת ללא הפסקה. הטכנולוגיות היום מאפשרות העברת מידע מהיר, שיחות ועידה מכל מקום ולכל מקום, ניתן להתחבר למחשב במשרד ולקבל את כל הנחוץ גם אם לא נשהה בו לרבות התייעצות וסיעור מוחות עם הקולגות. הנוכחות במשרד אינה מתבטלת אבל היא אינה מחוייבת המציאות בכל רגע נתון.
עם זאת, יש להתאים את העבודה במשרד כך שלא "איש הישר בעיניו יעשה" ולקבוע מדיניות אשר לא תפגע בעבודה עקב החלטות בלתי צפויות של אחד מעורכי הדין, גם אם הן מקובלות באופן כללי במשרד. לכן יש לקבוע כללי התנהלות מוסכמים על פיהם ינהגו, עדכון הצוות במשרד והקולגות, מסירת מידע על מיקום, התקדמות בעבודה, פגישות יוצאות דופן וכד' כדי לשמור על איזון נכון של ההתנהלות, באופן שלא יווצר מקרה בו ייעדרו כל עורכי הדין השיכירים ביום מסויים, לדוגמא.

שימור עורכי דין מדור ה-Y– האם בכלל אפשרי?

ברור שטוב וראוי יותר לבעל משרד עורכי דין שתהא יציבות של כוח אדם והתנודתיות לא תהיה גדולה (אלא אם הוא עצמו אינו שבע רצון מעורך הדין) ולכן עליו לנהוג בחוכמה וברגישות, לא להתעמר, להשתדל להקשיב, להעניק סביבה תומכת ובעיקר מאתגרת,לא להבטיח הבטחות לטווח רחוק אלא להתמקד ב"כאן ועכשו" ובהשגת מטרות מיידיות. גם בני דור ה- צריכים להפנים ובתוך תוכם הם מבינים כי לא הכל הם יכולים לקבל באופן מיידי אבל במשרד הנוכחי קיים להם אופק חיובי ומבטיח. המשרד מבחינתו יכול להשתדל להיענות לבקשות, אם הן בגדר הסביר ובכך להקשות באופן עקיף על כל החלטת עזיבה, כי כשהכל "סבבה" ויש עם מי לדבר חושבים פעמיים אם כדאי לעזוב.
עם זאת, יש להיות מוכנים לניוד של עורכי שכירים, בין אלה שמחליטים לעזוב ובין אלה החדשים, לא לראות כפגיעה במשרד את העזיבה אלא לשמור על קשר ולסייע ככל הניתן, כי בהחלט קיימת גם אפשרות שהמקום החדש לא ימצא חן בעיני הפורש והוא יבקש לחזור למשרד. אם הוא היה מועיל למשרד אין סיבה "להענישו" על העזיבה  ובהחלט צפוי שהמוטיבציה שלו תגדל.

המלצות לעורכי דין מדור ה-  Xבעלי משרד

ואכן, מומלץ ורצוי לו לדור ה- X אליו משתייכים בעלי המשרדים הוותיקים יותר (שנולדו בשנות ה-60 וה-70), להבין ולהפנים את הקודים והראיה השונה של דור  הY-  כדי לשנות ולהתאים את מתכונת העבודה במשרד, לרבות האפשרות שתהיה תחלופה גבוהה יותר בכוח האדם לעומת המצב לו הורגלו בעבר וזאת בגלל התזזיתיות של דור זה ורצונו להתאים את עבודתו לאורח החיים שלו, מבלי לפגוע באפשרותו להתפתח ולהתקדם. באופן כזה יוכלו משרדי עורכי הדין לצמצם פערים מול משרדי עורכי הדין הצעירים בני דור ה-Y. כאשר יאפשרו לעורכי הדין השכירים את הגמישות הנדרשת, את האפשרות להתמקד ולהתמחות בתחום המדבר אליהם יותר מכל, אליהם יצטרף כערך מוסף  הידע והניסיון הרב שהם יכולים להיעזר לגביו בעורכי הדין הותיקים, הלקוחות הקיימים וכן – גם הבטחון הכלכלי והעדר הצורך להשקיע משאבים כספיים רבים בבניית עסק מתחילתו, יהיה בכך משום זריקת מרץ משמעותית למשרד, הן מבחינת איכות העבודה והן מבחינה כספית.