שכר טרחת עורכי דין

איך מתמחרים תיק משפטי? האם התמחור שלכם הוא נכון? האם התיק ישאיר רווח?

המאמר מתייחס לשאלות ששואל כל עורך דין עצמאי

שאלת תמחור תיק משפטי, דהיינו קביעת שכר טרחת עו"ד,  מעסיקה מאוד עורכי דין, כי יש להגיש הצעה לגובה שכר עורך הדין טרם ביצוע העבודה, ולעתים, רק בדיעבד מתברר שהתיק לא היה רווחי.

כל תיק הוא ייחודי, ולפעמים תיקים פשוטים עלולים להסתבך ולצרוך זמן ארוך מן הצפוי. עם זאת, קביעת שכר טרחת עו"ד ותמחור התיק כמו גם החתמת הלקוח על הסכם שכר טרחת עו"ד נעשים עם קבלת התיק וטרם התחלת העבודה.

ישנם תחומי משפט שבהם קשה להעריך את הזמן שיידרש להשקיע בתיק, בייחוד  בתחום הליטיגציה.  בסמינר שנערך על ידי "אנשי מפתח" בנושא קביעת שכר טרחת עו"ד שיתף "ליטיגטור" המשרד  את הנוכחים בקשיים בקביעת שכר עורך דין:

"למרות היותי ליטיגטור מנוסה, כמה פעמים קרה לי שתיק שהערכתי בתחילה כ'תיק פשוט',  שלא יצריך ממני יותר משתיים-שלוש ישיבות, הפך ל'תיק רצח', בעל מימדים מפחידים ובעיקר הפך לתיק לא כלכלי בעליל".

אי לכך, השיטות השונות לקביעת שכר טרחת עו"ד עשויות לחסוך מעורכי הדין ניהול תיקים בלתי רווחיים.

יש להבהיר כבר עתה כי הזמן המושקע בתיק אינו הגורם המשפיע היחידי על קביעת שכר טרחת עו"ד. בבואנו לתמחר תיק, ניקח בחשבון שבקביעת שכר עורך דין יש השפעה של גורמים נוספים מלבד התמורה הכספית, כגון: הוספת מוניטין למשרד, חדירה לתחומים נוספים או פיתוח קשרים חשובים למשרד.

להבדיל משירותים משפטיים אחרים שניתנים ע"י עורכי דין מסחריים כגון: חוזי השקעה, עסקת מיזוגים והסכמי רכישה – בהם, בדרך כלל, החיוב בשכר עורך דין נקבע על פי שעות, ניתן יותר בקלות לחזות את מספר השעות מראש. לעומת זאת, הליטיגציה הינה הליך דינאמי עליו אין שליטה, וקשה לצפות מראש את היקף העבודה וכתוצאה מכך את גובה שכר טרחת עו"ד.

אם עורך דין פלוני נחשב כמומחה ובעל מוניטין, הוא יוכל להגיש הצעת שכר טרחת עו"ד הכוללת בחובה גם שעות הלימוד של התיק בנוסף להמשך הטיפול . יש לזכור כי על עורך הדין  לספק ללקוחותיו שירותים שיהיו בעלי ערך עבורם, מעבר לטיפול בתיק: לקוחות מהתחום המסחרי יעריכו למשל את חוות דעת  עורך הדין על פעילותם העסקית על פי ניסיונו העסקי. הכלל הוא: לקוחות טובים ומרוצים משלמים בזמן את שכר עורך הדין ודורשים פחות הנחות בשכר עורך הדין מאלה שפחות מרוצים.

קבלת שכר טרחת עו"ד  במועד ובהתאם לתחשיב שנערך על ידי עורך הדין  טרם הגשת הצעת שכר טרחת עו"ד, ייטיבו עם  תזרים המזומנים של המשרד.  הדבר יאפשר לעורך הדין לשלם משכורות טובות לעובדיו ולתגמל בנפרד את העובדים שהיו חלק ביצירת ההכנסה. יש לראות בכך תהליך מעגלי בו הגידול בהכנסה (כלומר בשכר טרחת עו"ד) מאפשר לתמרץ את עובדי המשרד ולשמרם, לשמר לקוחות ולהגדיל את המוניטין של עורך הדין ושל המשרד, דבר אשר בסופו של דבר ימשוך לקוחות חדשים.

תהליך זה מתבטא בתרשים הבא: