לקראת סוף השנה : חלוקת בונוסים במשרדי עורכי דין

לקראת סוף השנה, השותפים במשרדי עורכי דין מקיימים דיונים ושיחות הערכה במטרה לתגמל ולעודד את עורכי הדין השכירים. גובה הבונוסים הוא אחד הנושאים הקונטרוברסליים בכל משרד – לא רק ביחס לגובה הבונוס אלא גם על מה ניתן התגמול. אמנם ישנם משרדים בהם קיימת מדיניות ברורה בעניין אך במשרדים רבים לא קיימת מדיניות סדור

מהי מטרת בחלוקת הבונוסים?

מבחינת המעסיק מתן בונוסים אינו התחייבות לאורך זמן כפי שזה במצב של תוספות שכר. הבונוסים ניתנים בסוף השנה אך גם לפעמים זה גם קורה בצמוד לאירוע אשר מזכה לבונוס עצמו.

מטרת חלוקת הבונוסים הינה השגת המטרות העיסקיות של המשרד באמצעות הגברת המוטיבציה של עובדים ושותפים והעלאת שביעות הרצון של העובדים. הבונוס אינו רק על מנת לתגמל ביצועי השנה החולפת אלא על מנת לחזק את הקשר בין המשרד לבין עורכי הדין ונכונותם להקיע את מירב מאמצים בהצלחת המשרד.

מבחינת המעסיק מתן בונוסים אינו התחייבות לאורך זמן כפי שזה במצב של תוספות שכר. הבונוסים ניתנים בסוף השנה אך גם בצמוד לאירוע אשר מזכה לבונוס עצמו. 

נושא הבונוסים מצריך התאמת השיטה לטיב המשרד, לכמות הבונוסים הניתנים וההיקפים. 

יש להיזהר בעת מתן הבונוסים כי אלה גם עלולים לפגוע באווירת המשרד כאשר חלוקתם נתפסת כלא הוגנת עבור חלק מהעובדים.

שותפי חוזה כמו שכירים וגם השותפים גם הם מקבלים בונוסים, במשרדים רבים חלוקת הבונוסים בין השותפים נעשית אחת לשנתיים.

ישנם משרדים שמעדיפים לתת בונוסים אך ורק כאשר מדובר בעניין של השגת לקוחות. ישנה ציפייה שינתנו בונוסים עבור תוצאות בהשלמת תיק, עבור מהירות בהשלמת תיק או כתוצאה מלקוחות מרוצים.

בונוסים על הבאת לקוחות

אין ספק ששותף או שכיר יקבלו בונוס על הבאת לקוחות למשרד. הבונוס נע בין 15% ל-30% מההכנסה בגין התיק שהכניסו למשרד. המדיניות משתנה ממשרד למשרד ביחס לאורך תקופת מתן הבונוס: יש משרדים שיעניקו את הבונוס לאורך כל החיים של התיק. משרדים אחרים יגבילו את מתן הבונוס לתקופה של כמה שנים בלבד. גם לגבי בונוסים של תיקים נוספים שיגיעו מאותו לקוח  נמצא גישות שונות: יש משרדים שמתגמלים לפי המפתח הנ"ל ויש כאלה שמציעים אחוזים נמוכים יותר.
נחשפתי גם למשרדים שמעניקים בונוסים על הבאת תיקים נוספים מלקוחות קיימים במשרד.
לפי סקר שערכנו לאחרונה במדגם של 50 משרדי עורכי דין נמצא שלגבי 14% מקרב עורכי הדין השכירים הבונוס גבוה יותר מגובה השכר וב-92% מהמשרדים הבאת לקוחות היא הפרמטר המרכזי להפיכת שכיר לשותף.

בונוסים משרדיים, מחלקתיים ואישיים

לפי אותו סקר, 43% מהמשרדים פועלים לפי הפילוסופיה שהצלחה של המשרד מובילה לחלוקת בונוסים לכולם, לרבות מחלקות פחות מוצלחות. יש משרדים שדוגלים במדיניות הוליסטית על פיה המשרד הוא יותר מסכום חלקיו. גם מי שדוגל בשיטת השיוויון יתן בונוס נפרד על הבאת לקוחות.
יש כאלה שיקבלו בונוסים לפי הביצוע האישי וביצוע המחלקה. בין כה וכה (מוריד הגשם) תמיד יהיה המלך.

איך לקבוע שיטת בונוסים?

התשובה אינה חד-משמעית. השיטה צריכה להתאים למשרד ולעובדים בו וכן לשיטה שהונהגה עד כה. השיטה צריכה להיבנות בהתאם לתרבות הארגונית של המשרד, לרמת השכר ולרמת הבונוסים במשרדים אחרים אשר עוסקים בתחומים דומים.
מדיניות חלוקת בונוסים צריכה לכלול תרומות מסוגים שונים ולהביא להגברת שיתוף הפעולה בין העובדים ולמנוע תחרות הרסנית בין המחלקות.
דוגמה לתחרות הרסנית שמעתי מעורך דין ראש מחלקת מקרקעין ממשרד גדול:
"במסגרת העבודה עם אחד הלקוחות עלתה שאלה של מיסוי ששקלתי בגינה אם להעביר את התיק להמשך טיפול למחלקת המיסים במשרד. עם זאת, העדפתי שעורך דין מהמחלקה שלנו יבצע את העבודה, למרות שהוא אינו מתמחה במיסוי, כי כך נצליח להראות רווח גדול יותר אצלינו במחלקה"

על מה יש לתת בונוס?

ישנה ציפייה שינתנו בונוסים עבור תוצאות בהשלמת תיק, עבור מהירות בהשלמת תיק או כתוצאה מלקוחות מרוצים.
בהרבה משרדים השכירים אינם יודעים באופן מדוייק כיצד הבונוס מורכב. הם גם אינם יודעים מי במשרד קיבל בונוס. נושאים אלה נשמרים בסודיות על יד השותפים עקב רגישותם ויוצרים לא מעט מתחים.
על כן, חלוקת הבונוסים גוררת לעתים לאכזבות בקרב עורכי דין רבים ולתחושה שנגרם להם עוול וזאת מפני שחשבו כי מגיע להם יותר ממה שהם קיבלו בפועל. לאור זאת גם לא מפתיעה העובדה שלקראת השנה החדשה עורכי דין מאוכזבים מחפשים עבודה במשרדים אחרים בהם יוכלו לשפר את תנאי העסקתם.
חשוב לקבוע אסטרטגיה לחלוקת בונוסים שתאפשר לראות את התמונה בכללותה-  לא רק את ההכנסות של מחלקה מסויימת שהכניסה למשרד שכ"ט גבוה אלא גם את ההישגים של מחלקה שעובדת קשה בעקבות תיק ענק שאת פירותיו ייראו בעוד שנה-שנתיים.

חלוקת בונוסים אינה צריכה להיות על בסיס שנתי

אין הכרח במתן בונוסים אחת לשנה. במקרים מסויימים מתן בונוסים אחת לחודש או לשלוה חודשים יכול להביא ליצור תוצאות טובות.
השיטה יכולה להיבנות על בדיקת ממוצע של ההכנסות המיוצרת ע"י עוה"ד השכיר וקביעת שכר מינימום עבור אותו רף הכנסה. מעבר לתקרה זו עוה"ד יוכל לקבל בונוס על יצירת הכנסה מעל הסכום שבעבורו מקבל את שכר הבסיס.
שיטה זו מותאמת לתחום התמחות של המשרד וגם לאופי העובדים בו. גם במדיניות הבונוסים יש ניסוי וטעייה וחובה להסיק מסקנות מדי שנה מהשיטות הנהוגות והדרך להשביח ולבסס אותן.