כיצד משרדי עורכי דין קטנים יצליחו לשרוד

התופעה של סגירת משרדים קטנים של עורכי דין שהחליטו להפסיק את פעילותם בשנתיים האחרונות מעידה על כך שמשרדים כגון אלה, הנותנים שירותים לעסקים קטנים וללקוחות חד-פעמיים, אשר לרוב  גם מחייבים ידע במגוון תחומים שאינם מורכבים "נמצאים בסכנה". 

תחילתה של הבעיה כבר בעת הקמת המשרד. הדילמות המתעוררות אצל עורכי דין נעות בעיקר  סביב ההחלטה ביחס לתחומי העיסוק: הדעה הרווחת היא שעיסוק במגוון תחומים יאפשר לעורך הדין לשרוד ולהתפרנס טוב יותר. לדוגמה, כאשר לקוח פונה לעורך דין לצורך הכנה או בדיקה של הסכם מכר, ניתן גם להציע לו ייעוץ בדיני עבודה או עריכת צוואה. מאידך גיסא, התמקצעות בתחום אחד בלבד מאפשרת להציג את המשרד כמשרד "בוטיק", אך הדבר עשוי לקחת זמן רב כאשר במקביל יהא על המשרד לדחות תיקים שאינם עוסקים בתחום הנבחר.
בלית ברירה, חלק הארי של עורכי דין בעלי משרדים קטנים עוסק במתן מגוון שרותים משפטיים ומיעוטם מתמקד בתחום "נישתי". למעשה, עורכי דין שהתמקצעו בתחום ייחודי כשכירים הם לרוב אלה שמקימים משרד "נישתי", לאחר שעזבו את המשרד בו הועסקו, כשבידיהם ידע מקצועי שצברו ובמקרים רבים, גם לקוחות מהמשרד הקודם, שהולכים איתם.
כאשר ערכנו בדיקה של הפניות שהגיעו אלינו מעורכי דין נוכחנו לדעת כי התופעה של דעיכת המשרדים הקטנים אינה רק מנת חלקם של משרדים שהוקמו בשנים האחרונות אלא היא קיימ גם אצל עורכי דין ותיקים, שניהלו משרד קטן במשך שנים רבות.

משרד שנותן מגוון שרותים או משרד "נישתי"?

כאמור, בעת הקמת משרד, הבחירה להתמקד בתחום ספציפי מחייבת דחיית תיקים שאינם נכללים בתחום זה כדי להמשיך ולשמור על המיתוג.
יתרה מכך, בחירת מיקוד אינה החלטה קלה והיא גם אינה מבטיחה הצלחה. במקרים רבים, כשמשרד קטן מייצג למשל לקוחות בתחום דיני עבודה, דיני משפחה או דיני נזיקין,  מדובר בלקוחות מזדמנים, כשמרביתם חד-פעמיים. לעומת זאת, כאשר עסקינן בלקוח תאגידי, הנזקק לייעוץ וייצוג משפטי בקביעות או לעיתים קרובות, נמצא כי הוא מעדיף להפנות את העבודה המשפטית למשרדים עם צוות גדול יותר.יוצא, אפוא, שבמשרד הקטן כמעט ואין בנמצא לקוחות בריטיינר, שיוכלו להבטיח הכנסה קבועה, גם אם נמוכה, על מנת לתת ביטחון כלכלי לעורך הדין הסוליסט או לשותפות של שניים עם שכיר אחד או שניים.
בלית ברירה, עורך דין שהוא בעל משרד קטן חייב "לרוץ" כל הזמן אחרי התיקים/הלקוחות הבאים. מטבע הדברים אותו עורך דין גם מוגבל בהוצאות הפרסום והשיווק הנדרשות לפעולה באינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט כאשר מעבר להשקעה הכספית נדרשת גם השקעת זמן בתכנון ובביצוע המהלכים השיווקיים והיחצניים בין על ידו ובין על ידי גורם מקצועי, וזאת במגבלות כללי האתיקה, כמובן.

הדפוס הקבוע של עורך הדין הסוליסט

מכירים את הדפוס הקבוע של עורך הדין ה"סוליסט" המצוי כל הזמן "במירוץ שוטה" ? הוא משקיע בשיווק על מנת להכניס תיקים חדשים למשרד וברגע שאלו נכנסים, הוא עסוק  בניהולם ומפסיק לגמרי את פעילות השיווק, מקוצר זמן. בשלב כלשהו, לאחר שהוא מתפנה מעומס העבודה היומיומית הוא שוב חוזר לשיווק וחוזר חלילה. מירוץ זה החוזר על עצמו הוא בלתי יעיל משום שמאמצי השיווק חייבים להיות רצופים, כשתוצאותיהם מדידות ואסור להפסיקם ולו לזמן קצר !!! עוה"ד נדרש לעבוד לפי תוכנית שיווקית הדורשת פעילות שלא ניתן "להקפיא" עד לסיום עומס העבודה "הזמני".

פתרונות למשרד הקטן

בשנה האחרונה, אנו עדים לכך שמספר משרדים קטנים (של שניים- שלושה עורכי דין וסוליסטים) התאחדו והתמזגו. הדבר הוא די מובן מאליו, כי זאת הדרך להגדיל ולגוון את סל השרותים המשפטים המוצעים, לחזק תחומים קיימים, לחסוך בהוצאות הכבדות (אחזקת משרד, מזכירות, כח אדם) וליצור פלטפורמה שיווקית משותפת ויעילה יותר. זאת מכיוון שהאחריות הניהולית חלה על כלל השותפים ולכן מצטמצם העומס על כל אחד מהם הן מבחינת תקציב והן מבחינת זמן.
המלצתנו היא לוותר על הרעיון של מציאת השותף האידיאלי, שעיסוקו יהיה סינרגטי לשלנו, שתפיסת עולמו תהיה כעולמנו וכו'. במיזוג יש צורך בהרבה פשרות. עם זאת, היום אנו עדים יותר מתמיד למיזוגים בין משרדי עורכי דין גדולים, לצרופן של מחלקות שלמות ושילובן במשרדים ותיקים ולמגמת ההתרחבות בכלל. אם נשכיל להפנים את ההתרחשויות האלה נבין עד כמה משרד קטן של עורכי דין הוא פגיע ושעליו לחזק את שורותיו ומוטב שעה אחת קודם.

אנשי מפתח » פיתוח עיסקי ואסטרטגי למשרדי עורכי דין