על עתיד מקצוע עריכת הדין – רשמים ותובנות מכנס Legal Marketing

התפתחויות דומות בישראל ובעולם

השאלה לגבי עתידם ואופיים של מקצועות קיימים מתעוררת מדי תקופה ומקצוע עריכת הדין אינו חריג. נדמה לנו שהמקצוע חסין, ומה שהיה הוא שיהיה?! צר לנו לאכזב אתכם – ההתפתחות הטכנולוגית, הרגולציה ואף צרכי האוכלוסייה משתנים תדיר ובכל מקצוע יש להיערך לכך. יש מקצועות שייעלמו מן העולם ויש כאלה שיהיו מחויבים בהתאמות כדי לשרוד. המקצוע הופך ליותר ויותר תחרותי ודורש השקעה בהתחדשות טכנולוגית ומנגד, הלקוחות מצפים לקבל שירות איכותי ומניב תוצאות חיוביות עבורם וזאת בעלויות מינימליות ובזמן קצר.

התמודדות עם "הצפת המקצוע"

רבות דובר בשנים האחרונות על הצפת המקצוע ועל המצב הבלתי אפשרי של מספר עורכי הדין בהשוואה לגודל האוכלוסייה. לשכת עורכי הדין בארץ שמה לה למטרה "לטפל" בעניין באמצעות הקשחה במבחני הלשכה והפיכתם למשימה כמעט בלתי אפשרית. אבל בתי הספר למשפטים עדיין אטרקטיביים ומייצאים מדי שנה אלפי בוגרים אשר יצטרכו, בשלב הראשון, לצלוח את מבחני הלשכה ובשלב השני, למצוא תעסוקה בתחום. כבר כיום אנו עדים לבוגרים המתקשים במציאת מקומות התמחות ובעורכי דין חדשים שבלית ברירה, נאלצים למצוא עבודה בתחומים אחרים. מנגד, תהיה אפשרות רבה יותר לסוג של "מיקור חוץ" במקרים של לחץ זמנים ועבודות הדורשות מיומנויות שאינן זמינות בצוות הקיים של המשרד.

נדרש חישוב מסלול מחדש כדי לשרוד לאור אתגרי הטכנולוגיה

כחלק מההתאמות למצב המשתנה תדיר, יש מקום שכל משרד עורכי דין ייחשב מסלול מחדש מדי מספר חודשים ויבחן את המצב הנתון, את השינויים שחלו או לא חלו בחודשים שחלפו ויכין תכניות ומשימות, לא רק כדי לשרוד אלא כמובן מעבר לכך.

החידושים הטכנולוגיים הם האתגר המרכזי, בין באופן ישיר ובין באופן עקיף. משרדי עורכי הדין עצמם יהיו חייבים להתעדכן לאור הטכנולגיה המתפתחת כדי לתת מענה יעיל, מהיר ומיטבי ללקוחות. משימות שגרתיות תהפוכנה לאוטומטיות יותר ויותר ויהיה צורך ליישם פתרונות טכנולוגיים כדי לקבל יישום מקסימלי בעלות מינימלית. לדוגמה, בעתיד תהיה סבירות רבה יותר לפתרון סכסוכים און-ליין, לפחות באותם סכסוכים קטנים הנחשבים פשוטים יחסית ועם מספר מועט של מעורבים. משרדי עורכי דין יצטרכו לשקול, בין היתר, מעבר מהיררכיות מסורתיות, דרישות מחקר ידניות ומודלים של עבודה המבוססים על זמן וכן מודלים אחרים של התנהלות שיהיה צורך להמירם במודלים המתאימים לטכנולוגית העתיד, לרבות שינוי שיטות חיוב של הלקוחות. לדוגמה, לפי התחזית של חוקרי התפתחות המקצוע 25% מהעבודה המבוצעת היום על ידי עורכי דין תתבצע באופן ממוחשב לקראת שנת 2030. עם זאת שיעורי הגיוס של עורכי דין צפויים לרדת רק ב-0.6% עד שנת 2025.

אימוץ גישות חדשות וכוח אדם מיומן המעודכן בחידושים הטכנולוגיים יאפשר למשרדי עורכי הדין לממש אסטרטגיות צמיחה חדשות וחדשניות באופן שיאפשר להם לספק את דרישות הלקוחות, המתפתחים אף הם. יש תמיד לזכור כי רובוטים יכולים לבצע היטב והרבה יותר טוב מבני אדם פעולות טכניות החוזרות על עצמן אך הם אינם יעילים בחשיבה מחוץ לקופסא ובמציאת פתרונות יצירתיים ולכן יש למצוא את עורכי הדין "האנושיים" שיוכלו למצוא את הפתרון הנדרש.

נתונים נוספים שיש לקחתם בחשבון

לא כל תחומי הפרקטיקה יושפעו באותה מידה מההתפתחויות הללו. מניעי השינוי אינם מוגבלים דווקא להתפתחות טכנולוגיה חדשה. זהו רק פקטור אחד שיש לקחתו בחשבון אלא יהיו קיימים פקטורים נוספים ששניים מהם הם בעלי חשיבות רבה – האחד, לחצים פיננסיים שיופעלו על עורכי הדין מצד לקוחות גדולים שלהם כדי לייעל ולהעמיק את העבודה הנדרשת ואיכותה ובעיקר קיצור הזמן הנדרש לצורך פתרון הבעיה המשפטית שלהם. הפקטור הנוסף – לו אנו עדים בישראל כבר כיום הוא כניסתם של גורמים נוספים לתחומי העיסוק שנחשבו פעם כייחודיים למקצוע עריכת הדין – כמו רואי חשבון, יועצי מס וחברות כדוגמת "לבנת פורן" שתפעלנה בתחום האפור ותנגוסנה במספר הלקוחות ובהכנסות.

גם הלקוחות משתנים והם עשויים לצרוך שירותים מתוחכמים יותר, לאור השינויים שיחולו בהם עצמם, במטרותיהם, באופי ההתארגנות שלהם ובצורך שלהם להיות מעודכנים כדי לשרוד.

בעתיד כל משרד ייאלץ להתאים את הדברים לאופיו, תבניתו ולקוחותיו, כמו גם לתחומי עיסוקיו. למשל, חברות המסורתיות תעלמנה ובמקומן תופענה חברות מסחריות עם מודלים עסקיים חדשים שיהיו זקוקים לפתרונות משפטיים עדכניים.

האתגרים הטכנולוגיים לא יפסחו גם על פרסום ושיווק המשרד וכן על אופן גיוס הלקוחות ושימורם.

שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ואף השימוש הצפוי בבינה מלאכותית ישפיעו על עתיד המקצוע. לגבי מספר עורכי הדין – בעוד 10 שנים יהיו פחות עורכי דין פעילים בגלל ההשפעה של הטכנולוגיה.